Menukar Penapis Gearbox Auto Perodua Myvi 1.3

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Post kali ini saya kongsikan mengenai cara-cara saya menukar penapis pelincir gearbox auto untuk kereta saya jenis Perodua Myvi 1.3 Tahun 2010. Kekerapan saya menukar penapis ini setiap 50,000km kerana mudah untuk diingati. Post ini adalah sekadar untuk pengetahuan sahaja dan mungkin di luar sana terdapat cara yang lebih betul dan lebih baik daripada ini. Saya nasihatkan supaya anda menghantar kenderaan anda ke bengkel bertauliah kerana kerja-kerja ini adalah berisiko tinggi.

Langkah 1:

Seperti biasa, jack kenderaan ada pada sebelah kiri pemandu sehingga ke paras yang selesa untuk anda capai mangkuk gearbox. Pastikan tempat jack anda betul-betul selamat dan kuat kemudian letakkan penahan jack. Lokasi mangkuk pelincir gearbox terletak di bawah sebelah kiri pemandu. Buka bolt yang terdapat pada mangkuk tersebut dengan menggunakan spana socket size 14. Setelah tiada minyak yang mengalir keluar lagi, pasangkan semula bolt tersebut tanpa mengetatkannya.

Langkah 2:

Buka semua bolt yang terdapat di sekeliling mangkuk tersebut dengan menggunakan socket ratchet size 10. Terdapat 10 bolt semuanya dan sila buka dengan berhati-hati tanpa merosakkan bolt-bolt tersebut. Tinggalkan 1 bolt di sebelah hadapan dengan melonggarkannya sebanyak separuh untuk dijadikan sebagai penahan agar mangkuk tersebut tidak jatuh terus apabila dibuka. Letak baki bolt-bolt di dalam satu bekas agar tidak hilang.

DCIM101GOPROG0502733.

Langkah 3:

Dengan menggunakan tapak tangan, ketuk sedikit mangkuk tersebut sehingga longgar dan jatuh seperti gambar di bawah. sekiranya sukar, gunakan scraper atau penukul getah dan buka/ketuk dengan perlahan-lahan dan berhati-hati. Setelah mangukuk tersebut telah terbuka sepenuhnya, buka bolt terakhir dan keluarkan mangkuk untuk dibersihkan.

DCIM101GOPROGOPR2286.

Langkah 4:

Gambar dibawah ialah rupa penapis gearbox yang perlu digantikan. Setelah tiada pelincir yang mengalir keluar, ketepikan bekas tadahan untuk mulakan kerja-kerja menanggalkan penapis tersebut.

DCIM101GOPROGOPR2291.

Langkah 5:

Buka penapis tersebut dengan berhati-hati. Terdapat 3 klip yang ada di sekeliling penapis tersebut. Sekiranya sukar menggunakan tangan, buka dengan berhati-hati menggunakan screwdriver sehingga ianya tertanggal.

DCIM101GOPROG0462325.

Langkah 6:

Bersihkan mangkuk tersebut dengan menggunakan kain. Gunakan cecair pembersih seperti WD40/brake cleaner/carburator cleaner untuk mendapatkan hasil yang lebih bersih. Tanggalkan juga gasket lama dan bersihkan saki baki gasket yang ada di sekeliling mangkuk tersebut dengan menggunakan berus dawai halus. Bersihkan juga magnet bulat yang terdapat di tengah-tengah mangkuk tersebut dan letakkan semula ditempatnya. Berhati-hati agar ianya tidak tertanggal/tercicir/hilang.

DCIM101GOPROG0492527.

Langkah 7:

Setelah diyakini suci bersih, letakkan sedikit High Temp RTV Silicon dan ratakan nipis pada sekeliling bibir mangkuk tersebut. Kemudian, lekapkan gasket pada bibir mangkuk tersebut mengikut kedudukan yang betul.

DCIM101GOPROG0492616.

Langkah 8:

Pasangkan penapis gearbox yang baru pada kedudukan asalnya dengan berhati-hati. Pastikan lubang dan corong pada penapis tersebut berada pada tempat yang betul dan rapatkan sehingga o-ringnya betul-betul masuk. Pastikan ianya tidak mudah tertanggal dan buat pemeriksaan.

DCIM101GOPROG0472384.

Langkah 9:

Bersihkan tapak bibir mangkuk pada body gearbox tersebut dengan menggunakan kain bersih dan juga cecair cleaner agar bebas daripada minyak. Bersihkan juga saki baki gasket sekiranya ada.

DCIM101GOPROG0472399.

Langkah 10 :

Pasangkan semula mangkuk gearbox tersebut pada kedudukan asal. Walaupun ia memerlukan aksi silangan tangan yang sangat menguji akal dan minda, lakukanlah ianya dengan perlahan-lahan dan penuh kesabaran. Pastikan semua bolt-bolt dipasang dan diketatkan dengan menggunakan jari dahulu dan kemudian barulah dengan menggunakan socket size 10. Pastikan tekanan sewajarnya diberikan pada bolt-bolt tersebut agar ianya tidak patah.

DCIM101GOPROG0502675.

Langkah 11:

Dengan menggunakan corong dan hose kecil melalui pipe dipstick, isikan pelincir atf gearbox baru dengan secukupnya (dalam 2 Liter). Saya menggunakan Minyak ATF Dexron III keluaran Perodua. Biasanya saya menggunakan minyak Penrite, namun telah kehabisan stok di stor saya. haha

DCIM101GOPROG0603223.

Langkah 12.

Hidupkan enjin kereta dan letakkan gear pada setiap kedudukan gear dan ulang 2-3 kali dalam 1 minit. Kemudian matikan enjin dan periksa semula dipstick untuk pastikan paras pelincir gearbox tersebut berada pada paras yang mencukupi iaitu melebihi separuh paras C dan H seperti gambar di bawah.

DCIM102GOPROG0623493.

Sebenarnya, saya melakukan penukaran keseluruhan pelincir atf gearbox ini dan terdapat langkah tambahan yang dilakukan selepas Langkah 11. Keseluruhan pelincir baru untuk gearbox ini yang saya gunakan adalah sebanyak 5 – 6 Liter. Namun kamera saya telah kehabisan bateri tanpa saya sedari dan tidak merakam babak-babak yang penting tersebut. Namun begitu, saya akan cuba kongsikan cara-cara tersebut pada post yang akan datang. Semoga bermanfaat.

-NasrulSazli-

 

Advertisements

14 thoughts on “Menukar Penapis Gearbox Auto Perodua Myvi 1.3

    1. Tidak sama. Gear manual minyaknya berbeza dan jangkamasa untuk servisnya juga lebih panjang daripada gear auto. Rasanya setiap 40,000km , kena rujuk buku servis kereta.

      Like

    1. Minyak gear auto perlu diganti sahaja. Tambah hanya jika didapati berkurang disebabkan ada kebocoran. Biasanya setiap 20,000km perlu ganti minyak atf baru. Untuk filter auto gearbox saya tukar setiap 40,000km. Minyak gear auto dan filter perlu ditukar untuk panjangkan jangka hayat gearbox. Gearbox auto ni sensitif sikit.

      Like

  1. Alex clarence

    assalammualaikum bro . Nak tanya ni , berapa liter isipadu minyak gearbox myvi 1.3 auto ? Dan berapa kos keseluruhan belanja beli minyak gearbox auto,gasket dan filter gearbox tu ?

    Like

    1. Walaikumsalam bro. Rasanya kalau tukar filter sekali dalam 2.5L. so beli la 3 botol (3L). Lebih boleh buat standby untuk topup. Kos saya beli dulu Perodua ATF D-III RM16/botol, ATF filter + gasket RM29/set.

      Like

      1. faisal yussof

        assalamualaikum tuan…myvi 2010 saya dah 84,xxx km. dah masa dah ni nak tukar filter atf dan gasket.sblm ni tak pernah tukar.dah baca komen2,baru nak tukar 🙂 cadang nak beli dkt kedai auto parts dan pasang dkt workshop. berapa estimate standard labour caj untuk buat ni? last sekali, perlu ke diflush atf ni tuan?

        Like

      2. Tula.. seeloknya tukar la AT filter tu setiap 40,000 ke 60,000 km. Rasanya labour charge dalam rm30-rm50 kot untuk servis. Minyak perlu tukar baru cuma tidak flush habis. Yang ada dalam oil pan tu saja yang akan diganti. Biasanya dalam 2 liter je minyak AT yang diperlukan.

        Liked by 1 person

      1. Faisal Yussof

        assalamualaikun tuan…nak tnya psl motor oil pulak ni…skrg ni kereta dah 84xxx km dan tgh pakai minyak fully sintetik,svc setiap 10000km.soalan saya,klu dah sampai 100k km nnti,boleh terus gunakan fully sintetik atau kena downgrade motor oil ke semi syn 10w40 ke….buat masa ni,alhamdulilah kereta takde masalah..enjin tiptop lgi 👍

        Like

      2. Waalaikumsalam. Boleh tuan, tiada masalah. Nak teruskan pakai fully synthetic selepas 100,000km lebih baik bagi saya sebab lebih perlindungan untuk enjin. Cuma kalau rasa dah mahal sangat nak beli full synthetic, boleh lah tukar ke semi synthetic pula. Hehe

        Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s